Wat is belangrijk bij MS

Verhoog je weerstand.

Naarmate het kouder wordt, stijgt ook het aantal snotterende neuzen. Griepjes en andere kwalen liggen op de loer terwijl jij je best doet om ze te vermijden. Toch weten ze je altijd te vinden. Probeer daarom je immuunsysteem te ondersteunen met de hierna volgende tips:

Kies de juiste voeding.

Ooit was er op TV een programma ‘Je bent wat je eet’ en dit is ook toepasselijk voor je weerstand. Eet je wel gezond? Als dit zo is dan heb je minder kans op vervelende winterkwaaltjes. Probeer aan je dagelijkse portie groenten en ook fruit te komen. Eet vezelrijk en vermijd veel ongezonde en verzadigde vetten en zout. Zorg ook voor voldoende variatie en probeer eens een nieuw soort groente uit die je nog niet kent. Naast de inname van vast voedsel is ook voldoende drinken belangrijk want zo kunnen alle afvalstoffen tijdig je lichaam verlaten.

Beweeg voldoende.  

Een fit lichaam heeft een veel hogere weerstand dan eentje dat alleen maar heeft zitten niks doen. Beweging verhoogt je bloedsomloop en hierdoor gaat ook je hart krachtiger kloppen. En je hoeft dat echt niet ruim te zien. Een half uurtje stappen kan hiertoe reeds bijdragen. Als het nog gaat, probeer zo min mogelijk de auto te gebruiken en gebruik de trap in plaats van de lift. Ja ik heb gemakkelijk praten; het moet natuurlijk ook nog kunnen. Maar hoe dan ook, probeer zoveel mogelijk in beweging te zijn, dan hoef je in principe niet specifiek aan een bepaalde sport te doen.

 Niet stressen.

Stress kan positief maar ook negatief zijn. Op korte termijn kan het een positief effect hebben want je denkt sneller en helderder, je werktempo stijgt en soms voel je ook minder pijn. Toch kan stress op lange termijn schadelijk zijn. Het maakt je onrustig en het put je uit. Neem daarom voldoende tijd voor ontspanning en je zult merken dat dit je weerstand verhoogt. Probeer een leuke hobby te vinden of probeer op een andere manier je hoofd leeg te maken.

 Slaap voldoende.

Zorg dat je voldoende rust neemt en respecteer de aanbevolen ‘acht’ uur slaap. Terwijl we slapen, herstelt ons lichaam zich. Een gebrek aan slaap kan net zo nadelig zijn als éénzijdige voeding of te weinig beweging. Probeer bovendien ook zo regelmatig mogelijk te leven; dit is onder andere eten en slapen rond dezelfde tijd.

Vervang belastende zaken door ondersteunende zaken.

Belastend voor de spijsvertering zijn onder andere koffie, cola, cacao, suikers en kunstmatige stoffen. Ze zijn ook niet goed voor het afweersysteem en de ontgifting van ons lichaam. Ze verhogen onze behoefte aan vitamines en mineralen. Vervang hogervernoemde producten door granenkoffie, kruidenthee en vruchtensap zonder toegevoegde suikers of kunstmatige stoffen. Maak zoveel mogelijk gebruik van verse en natuurlijke producten.

Zet je roze bril op.

Het bewijs dat je door optimisme langer leeft is er nog niet, maar wel dat pessimisme je weerstand verzwakt. Optimisten zorgen immers beter voor zichzelf, hebben hun stress onder controle en doen meer gezonde dingen.

Natuurlijke hulpmiddeltjes.

Tijdens de winter kan je lichaam wel wat extra versterking gebruiken. Ken je “echinacea” die de weerstand tegen verkoudheid en griep verhoogt? Of “Ginseng” die een positieve invloed heeft op spanning en ook het uithoudingsvermogen zowel lichamelijk als geestelijk verhoogt? Het gaat ook vermoeidheid tegen. Beter gekend is misschien “eucalyptus” die de luchtwegen open zet. Ook “zink” is goed voor het afweer- en immuunsysteem. Geen fan van dit alles,… schelpdieren, vlees, kaas, noten en graanproducten bevatten allemaal zink.

 

Stefaan Acke